002 Dela!

Det senaste året har jag kämpat med ett kapitel till en antologi om slöjd, ”Slöjd i en digital skola”, på inbjudan av Martina Rylander Lundström, redaktör. En spännande och fantastiskt möjlighet att dela erfarenhet, men också en period av mycket vånda i skrivandet.

Jag har inte skrivit något längre tidigare. Några artiklar, blogginlägg och utvecklings-/projektarbeten och så en väldig mängd tematiska planeringar mfl i skolsammanhang. Nytt har det varit och mycket, mycket svårt att smalna av och fokusera på just digitalisering. Hela tiden har entreprenöriellt lärande, montessoripedagogik och makerkultur kämpat om teckenutrymmet och jag har hela tiden fått hålla detta kort av utrymmesskäl. Svårt! De är ju alla lika viktiga delar av samma helhet, tillsammans med digitala verktyg, media och material. Ett kapitel har det blivit och tillsammans med ytterligare nio kapitel av andra skribenter kommer boken ut på Lärarförlaget under våren -17.

Hela tiden har jag haft en tanke i bakhuvudet om att ge alla delar utrymme i någon annan form, men, vilken? Vis av erfarenheten från tidigare års blogg 100 vet jag hur svårt jag har att engagera mig i bloggformen, så det har inte varit första alternativet. Tyvärr har det väl inte funnits något annat alternativ heller, som varit tillräckligt trovärdigt:) Kanske skulle det ändå gå att bygga någon form av struktur här! Definitivt värt ett försök.

Historien som vill berättas kommer ur den skaparmiljö som varit min, kollegors och elevers test och utvecklingsarena för många mer eller mindre omöjliga, fantastiska projekt i slöjd, bild, teknik kombinerat med ämnen och områden. Exempel på vad som gjort denna miljö så speciell och unik ( elevernas beskrivning) kan vara värda att dela.


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *